fredag 10 februari 2012

Ungersk Langos


Här är ett tvättäkta recept på perfekta Ungerska Lángos, dvs ett friterat bröd med fyllning på. Idag har jag valt att göra den med två olika fyllningar, en vanlig maträtt på festivaler och diverse tillställningar.

Lángos
4-6 portioner

25g jäst för matbröd
3 dl vatten
1 stor potatis
1 tsk salt
7 dl vetemjöl special
+1 dl vetemjöl special till utbakning
5 dl olja till fritering

Fyllning 1:
3 dl gräddfil
2 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad rödlök
lite salt

Fyllning 2:
Uppvispad grädde, smaksatt med socker och vaniljsocker.
hallonsylt

1. Rör ut jästen i ljummet vatten och blanda i riven potatis, salt och vetemjöl special. Arbeta till en slät blank och ganska lös deg som får jäsa i 35-40 minuter under köksduk.
2. Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Arbeta in lite mer vetemjöl special och dela degen i lagom stora bitar (själv gjorde jag nio stycken). Kavla ut dem till ovaler eller liknande och låt dem jäsa ytterligare i ca 10 minuter på ett väl mjölat bord under köksduk.
3. Häll 3-4 cm olja (ungefär 1 liter) i en tjockbottnad gryta (det extra stålet i en tjockbottnad gryta lagrar värmen bättre och friteringen går mycket lättare, men vilket vanlig kastrull går bra, eller wok panna för den delen) och låt bli het. Provtesta med att doppa en bit vitt bröd, blir den gyllenbrun på 1 min är det bara att sätta igång.
4. Fritera bröden i någon minut per sida tills de blir gyllenbruna.
5. Lägg upp på galler eller på hushållspapper.
6. Servera!




Här använder jag Solrosolja till friteringen.


Min dotter Nova hjälper till.
Tack för hjälpen hjärtat!



Friterat och klart att äta! Lángosen håller sig bra i kylen också, till dagen efter.


1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag jobbar med casting på produktionsbolaget Meter Television. Meter TV gör Sveriges Mästerkock för TV4 och vill nu sätta full fokus på bakning tillsammans med Sjuan, systerkanal till TV4.

    Detta är trailerns som just nu syns i TV4 och Sjuan.
    http://www.tv4play.se/noje/nojesklipp?title=trailer_bake_off&videoid=2163679

    Vi har läst din blogg och vill gärna komma i kontakt med dig. Om det låter intressant får du gärna höra av dig till mig så berättar jag mer!

    Varma hälsningar,
    Isabelle Hultén
    Meter TV
    isabelle.hulten@meter.tv

    SvaraRadera